tisdag 3 oktober 2017

Följ med till Afrika över jul 2018

Som ni kanske vet så har jag större delen av mitt hjärta i Afrika och närmare bestämt i lilla Gambia. Jag bodde där i början på 90-talet och var tillbaka första gången igen med familjen efter drygt 20 långa år, numera åker vi dit ungefär var tredje år. Om drygt ett år är det dax igen och den här gången bjuder vi in er att följa med!

Gambia är ett litet land med ungefär 2 miljoner invånare. Det ligger i Senegal men är ett eget land och ligger på bägge sidor om Gambiafloden. För länge sedan var det en engelsk koloni, vilket gör att de allra flesta pratar en bra engelska men många av de yngre i turiststråken talar även de skandinaviska språken vilket gör det enkelt att resa runt i landet. Det ligger rakt ner, tar ca 8 timmar att flyga dit och på vintern är det bara en enda timme i tidsskillnad. Ett jätte bra vinterresmål om man vill vara helt säker på sol och värme, men slippa jobbig tidsomställning.

Jag hamnade där av en slump. Drömmen var att åka till Afrika och det var det som passade bäst när vi tittade på resor sommaren 1990. Så föll det sej som så att den 1/11 1990 drog vi iväg till Gambia, samtidigt som den första snön föll över Stockholm. Något hände vid inflygningen över mangroveträsken och jag blev fast direkt! Under våra två veckor blev jag erbjuden jobb, så jag åkte hem och packade om och flyttade dit. Drömmen om att besöka Afrika blev verkligen uppfylld med råge.

När jag åkte tillbaka med familjen
blev yngste sonen kompis med
Smile som vi sedan dess hjälper både ekonomiskt och till vis del även praktisk så gott vi kan på distans. När vi var tillbaka förra gången besökte vi även Smiles familj och by och fick på så vis hela byn som ett slags fadderprojekt. Beviset på deras uppskattning fick vi när vi gifte oss, då hade byn en stor fest för oss och skickade bilder från deras bröllopsfest till vår ära. Hela galet och så otroligt hedrande.

Å snart är det alltså dax att åka igen! Nästa resa går av stapeln runt jul 2018, om drygt ett år alltså. Det är bara Ving som har charterresor dit, vilket är både enklast och billigast, och de resorna släpps under våren. Vi åker dit 2-3 veckor, i bästa fall både över jul, nyår och trettonhelg och kommer förmodligen att bo på Bungalow Beachhotel i Kotu. Vem som vill är välkommen att hänga på, alla bokar för sej, den tid man vill och bor var man vill men vi finns där för den som vill. Vi kommer självklart att åka till vår by och alla som vill är välkomna att följa med även dit - det blir ett minne för livet - det kan vi lova!

Varför erbjuder vi er då att följa med? Jo, för att många är nyfikna på Afrika men vågar inte åka dit själva av olika anledningar. Nu finns vi där för att tipsa, hjälpa och på alla sätt finnas tillhands om och när man vill. Vi vill också hjälpa Gambia på fötter igen efter allehanda tråkigheter som skrämt bort turisterna. Gambierna lever på turisterna och behöver få tillbaka den blomstrande turistindustri som var på 70-80-talet. OCH vi vill komma åt det outnyttjade utrymmet i era resväskor  :-)

Gambia är ett fattigt land och inte ens för den som är rik finns allt att köpa. Därför vill vi fylla ut era väskor med kläder, leksaker, skor, elektronik, skolmaterial och en massa annat som ni själva får vara med och lämna över på plats. Ni kommer alltså med egna ögon se att grejerna kommer fram och gör nytta. Ni kommer att få uppleva genuin glädje och tacksamhet som ni aldrig sett förut. Efter detta kommer ni aldrig att bli er själva igen, ni åker hem med helt andra prioriteringar än ni kom med. På gott och ont, men mest gott förstås!

En sån här resa kostar i runda slängar 15 000 kr per person för två veckor för flyg, hotell och halvpension. Sen tillkommer förstås lite pengar där, som tex transport till byn. Jag vet att det är mycket pengar och börjar ni spara nu så är det alltså minst en tusenlapp i månaden som behöver läggas undan. Jag har skrivit om detta flera gånger så jag vet att några av er redan börjat spara för ganska länge sedan.

Vi kan LOVA er en helt magisk resa, vackert väder, underbara solnedgångar, folktomma stränder, mängder med nya vänner, god mat och en upplevelse för livet. Vi kan nästan garantera att ni kommer att vilja åka tillbaka... Gambia lixom sätter sej fast i en och hur man än försöker så blir man inte fri eller också är det just det man blivit - fri! I Gambia finns nämligen inga måsten, där är man bara.

Nu hoppas jag att jag lockat er ordentligt och att ni följer med oss
till världen finaste plats på jorden. Mitt eget Afrika med vilda apor i träden, sköldpaddor på vägen och hjärtliga gambier med världens största leenden. Ni följer väl med?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: